Metallinen, pyöreä kynttelikkö.
Lähetyskynttelikkö

Lähetystyö Sotkamon seurakunnassa

Lähetystyö on kirkon perustehtävä, joka perustuu Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn. ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni. Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt. 28:18-20)

Mitä lähetystyö on?

Lähetystyö on toimintaa lähetyskäskyn toteuttamiseksi. Jeesus on ristinkuolemallaan sovittanut koko maailman kaikkien ihmisten synnit. Näin Hän on avannut meille pääsyn Jumalan yhteyteen. Siksi kaikilla ihmisillä on myös oikeus kuulla tämä ilosanoma, ottaa se uskolla vastaan, tulla kastetuksi ja elää kristittynä. Lähetys on iloinen tehtävä.

Lähetystyö on monimuotoista kansainvälistä yhteistyötä. Tehtäviä riittää monenlaisille osaajille. Lähetystyö  on mm. raamatunkääntämistä uusille kielille ja sen levittämistä, terveydenhoitoa ja neuvontatyötä, opettamista, kristillisten radio-ohjelmien tekemistä ja lähettämistä sekä  uskontojen välistä rauhantyötä. Usein se on ihmisten auttamista arkisissa ongelmissa sekä koulutusta. Viime vuosina entistä vahvemmin on korostettu kumppanuutta. Kaikkialla maailmassa tehdään työtä yhdessä kunnioittaen paikallisia tarpeita ja mahdollisuuksia.

Sotkamon seurakunnassa lähetystyötä teemme tunnetuksi yhteistyössä seurakunnan toisten työalojen kanssa sekä mm. lähetyspiireissä, lähetystapahtumissa, myyjäisissä, lähetyslounailla ja kirkkopyhissä. Kauneimmat joululaulutilaisuudet ovat yksi lähetystyön suosituimmista tilaisuuksista joulun aikana. Lue lisää tapahtumista

Kuva: Iloista leivän jakamista, Sirinkan naiset
Kuvaaja: Päivi Anttila/kirkon kuvapankki

Nimikkolähettien työn ja nimikkokohteissa tehtävän työn tukeminen

Sotkamon seurakunta osallistuu maailmanlaajuiseen lähetystyöhön tukemalla nimikkolähettejä ja nimikkokohteita talousarvio- ja vapaaehtoisvaroin sekä esirukouksin.

Halutessasi tukea nimikkolähettejä tai nimikkokohteita pankkiyhteystiedot ovat:

Sotkamon seurakunnan lähetystyön tili on FI 78 2178 3800 0016 18.
Muistathan laittaa viestiin nimikkolähetin nimi tai nimikkokohde, mitä haluat tukea.

Sotkamon seurakunnan nimikkolähetit

1. Mirjami Uusitalo, raamatunkäännöstyö, Etiopia ( Ev.lut.Kansanlähetys)

Ystäväkirjeet Mirjamilta:
Helmikuu 2020 (pdf)
Huhtikuu 2020 (pdf)
Heinä-elokuu 2020 (pdf)
Kesäkuu 2021 (pdf)
Syyskuu 2021 (pdf)
Marraskuu 2021 (pdf)
Helmikuu 2022 (pdf)
Huhtikuu 2022 (pdf)
Kesäkuu 2022 (pdf)
Syyskuu 2022 (pdf)
Joulukuu 2022 (pdf)
Helmikuu 2023 (pdf)
Toukokuu 2023 (pdf)
Syyskuu 2023 (pdf)
Marraskuu 2023 (pdf)
Tammikuu 2024 (pdf)

2. Satu Haapanen, Felm-keskuksen toiminnanjohtaja, Israel (Suomen Lähetysseura)

Uutiskirjeet Satulta:
28.11.2021 (pdf)
13.4.2022 (pdf)
5.9.2022 (pdf)
26.1.2023 (pdf)

Sotkamon seurakunnan nimikkokohteet

Kummikohde

Lisätietoa lähetystyöstä saat lähetysjärjestöiltä

Haluaisitko tulla mukaan lähetystyön vapaaehtoiseksi?

Mikään ei olisi mahdollista ilman vapaaehtoisia toimijoita. Vapaaehtoisia tarvitaan, kun vuoden aikana järjestetään kahvituksia, lounaita, myyjäisiä, tapahtumia. Myös kirkonkylällä ja Vuokatissa kokoontuviin lähetyspiireihin (vuoroviikoin tiistaisin) tai Sapsokosken lähetysiltoihin olet tervetullut.

Jokainen meistä on kutsuttu lähetystyöhön. Toiset saavat kutsun lähteä - toiset taas kutsun lähettää. Tervetuloa mukaan toimintaan!

Lähetyksestä vastaava pappi

Kirkkoherra