Rippikoulutyö

Rippikoulu on enemmän kuin koulu, se on tutkimusmatka elämään. Rippikoulussa pohditaan ihmisenä olemisen peruskysymyksiä ja kristillistä uskoa, johon seurakunnan jäsenet on kasteessa liitetty.

Rippikoulutyön yleistavoite on, että nuori vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen ja elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä.

Rippikoulun käyminen ja konfirmaatio antaa joitakin oikeuksia:

• mahdollisuus kirkolliseen vihkimiseen
  • saa toimia kummina
  • saa käydä itsenäisesti ehtoollisella
  • 16 vuotta täytettyään saa äänestää kirkollisissa vaaleissa
  • 18 vuotta täytettyään saa asettua ehdokkaaksi kirkollisissa vaaleissa

Rippikouluun voi tulla sinä vuonna, kun täyttää 15 vuotta. Aikuisrippikoulusta kannattaa kysyä rippikoulutyöstä vastaavalta teologilta. Rippikoulun voi halutessaan käydä, vaikkei olisi seurakunnan jäsen, mutta konfirmoiminen edellyttää seurakunnan jäsenyyttä.

Rippikoulu Sotkamossa

Syksyn aikana kierretään kaikilla 8. luokilla kertomassa rippikouluvaihtoehdoista ja käytännön asioista. Rippikouluun ilmoittaudutaan kaavakkeella, joka jaetaan kouluvierailun yhteydessä tai sen voi hakea kirkkoherranvirastosta. Liitetiedostoista löytyy rippikouluun ilmoittautumiskaavake, henkilötietolomake ja rippikoulutiedote, jonka voi tulostaa. Jokainen saa tiedon rippikouluryhmävalinnasta ennen joululomaa.

Rippikouluun liittyy seurakuntaan tutustumisjakso oman ryhmän kanssa, jokaiselle ryhmälle on jaettu omat tutustumisajankohdat.

Rippikoulusta vastaa:
Tarja Piipponen p. 050 404 2029

Lisätietoa rippikoulusta saat Evl:n kasvatus ja nuorisotyön sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

SOTKAMON SEURAKUNNAN RIPPIKOULUT 2022

Hiihtoloma- ja päivärippikoulu

Leirijakso 7.-13.3.2022 Rytilahden majalla

Konfirmaatio su 13.3.2022 Sotkamon kirkko

1. Leiririppikoulu koira leirillä mukana

Leirijakso 6.-12.6.2022 Rytilahden Majalla

Konfirmaatio su 12.6.2022 Sotkamon kirkko

1.  Leiririppikoulu  Urheiluleiri

Leirijakso 13.-19.6.2022 Rytilahden Majalla

Konfirmaatio su 19.6.2022 Sotkamon kirkko

1.  Leiririppikoulu

Leirijakso 4.-10.7.2022 Rytilahden Majalla

Konfirmaatio su 10.7.2022 Sotkamon kirkko

1.  Leiririppikoulu

Leirijakso 11.-17.7.2022 Rytilahden Majalla

Konfirmaatio su 17.7.2022 Sotkamon kirkko

Mikäli haluat ilmoittautua Sotkamon seurakunnan rippikouluihin, soita rippikoulutyöntekijä Tarja Piipposelle p. 050/404 2029 niin, hän lähettää tarvittavan materiaalipaketin.