Erityisnuorisotyö ja Saapas

Erityisnuorisotyön tarkoituksena on auttaa nuoria, jotka ovat elämässään vaikeuksissa tai vaaratilanteissa. Erityisnuorisotyö on yksi tärkeimmistä painopisteistä. Me seurakunnan nuorisotyössä olemme käytettävissä myös silloin, kun elämä tuntuu menevän sivuraiteille. Ota yhteyttä!

Erityisnuorisotyön tärkeimpänä menetelmänä on Saapastoiminta. Palveluoperaatio Saapas on seurakunnan nuorisotyöhön liittyvää auttamistyötä nuorten kokoontumispaikoilla. Saapas on etsivän työn muoto, jonka avulla etsimme apua tarvitsevia nuoria. Saapasryhmä koostuu täysi-ikäisistä, koulutetuista vapaaehtoisista. Koulutukseen pääsee sinä vuonna, kun täyttää 18 vuotta.

Sotkamossa Saapasryhmä toimii festareilla ja muissa erityistapahtumissa eri puolilla Kainuuta ja Suomea. Sotkamon saapaslaiset ovat myös mukana netissä. NettiSaapas päivystää tällä hetkellä Suomi24 sivustolla, Youtubessa ja Instagramissa vuorollaan osana valtakunnallista päivystysrengasta.

Sotkamossa toimii myös Sotkamon Saappaan tuki ry, jonka toimintaan saapaslaiset voivat osallistua.

TuPu viestipalvelu

TuPu viestipalvelu auttaa Sotkamon ja Kajaanin alueen kouluikäisiä vastaamalla tekstareihin ja WhatsApp viesteihin. Viesteihin vastaavat Sotkamon ja Kajaanin nuorisotyöntekijät koulupäivien aikana. TuPu:n numero 044 7444 484.