Hautausmaa

• muilta kuin sotkamolaisilta 100 euroa / 3 viikkoa tai sen osa

Hautamuistomerkin siirtomaksu*  30 €/tunti + konetyöt

Hautamuistomerkin oikaisu** 25 €/tunti

*) koskee yli 50 kiloa painavia hautamuistomerkkien siirtoa siinä tapauksessa, että muistomerkin siirto on välttämätöntä sortumisvaaran takia tai siksi, että päästään kaivinkoneella kaivamaan ja täyttämään ko. hauta. Vähintään 30 euroa.

**) vähintään 25 euroa

Sotiemme veteraanit ja heidän puolisonsa ovat vapautettuja edellä mainituista maksuista.

Haudanhoito

Seurakunta tuottaa haudanhoitopalveluja omakustannushintaan. Palveluun kuuluu hoidettavien hautojen kukkapenkin kunnostus keväällä, lannoitus, kukkien hankinta, istutus, kastelu, tarvittaessa kasvinsuojeluruiskutus sekä syksyllä kukkien poisto viimeistään syyskuun lopussa. Sopimus ei kata itse hautamuistomerkkiin kohdistuvia toimenpiteitä, kuten kiven oikaisu, puhdistus jne.

Seurakunnan kanssa voi tehdä joko yhtä kesää koskevan sopimuksen tai toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, missä laskutus tapahtuu kuitenkin vuosittain.

Vuoden 2023 hinnat ovat seuraavat: perusmaksu 37 euroa / hauta. Kukkavaihtoehtoina ovat punainen begonia ja punainen kesäbegonia sekä reunakukkana hopealehti. Omaiset voivat valita vapaasti kukkien määrän. Kukkivien kukkien osalta lisämaksu on 4 euroa / kpl ja reunakukkien osalta 2 euro / kpl. Tällä maksulla tasataan eri kukkamäärän aiheuttama työkustannus. Lisäksi peritään kukista omakustannushinta; esimerkiksi begonia 3,40 euroa / kpl ja reunakukka hopealehti 0,80 euroa / kpl. Omaiset voivat viedä hoitohaudoille leikkokukkia.

Haudanhoitoasioissa voi ottaa suoraan yhteyttä seurakunnan taloustoimistoon, p. 044 710 1569

Sotkamon seurakunnan hautausmaa on otettu käyttöön vuonna 1847. Hautausmaan kokonaispinta-ala on 11,94 hehtaaria. Maata hautausmaakäyttöön on hankittu monessa erässä, viimeksi 1980-luvun lopulla noin 3 hehtaaria. Maastoltaan alue on kumpuilevaa mäntykangasta.

Hautausmaan pohjoiskulmassa, hautausmaalle johtavan tien oikealla puolella, on lähes 400 sotkamolaisen sankarihauta sekä sankarivainajien muistosta kertova suuri graniittinen risti.

Siunauskappelin itäisessä päädyssä on kärsimysajan suurena kuolontalvena 1867-68 nälkään kuolleiden muistomerkki.

Seurakunta luovuttaa kuolemantapauksen yhteydessä sotkamolaisille korkeintaan neljä hautapaikkaa ja muille korkeintaan kaksi hautapaikkaa. Hautaoikeus luovutetaan 30 vuodeksi.