Siunauskappeli

Rauhantie 11, 88600 Sotkamo

Seurakunnan hautausmaalla sijaitseva siunauskappeli on valmistunut vuonna 1958. Kappelin on suunnitellut arkkitehti Veijo Martikainen. Valmistuttuaan kappelin lämmittäminen on tapahtunut puukamiinoilla. Myöhemmin kappeliin on asennettu sähkölämmitys. Vuonna 1997 aloitettiin kappelin saneerauksen ja laajennuksen suunnittelu. Tavoitteena oli saada vainajien säilytystilat pois kellarikerroksesta, aula- ja wc-tilat, jotka puuttuivat kokonaan kappelista sekä tilat kaiken kaikkiaan toimivimmiksi.

Arkkitehtisuunnittelijaksi valittiin Arkkitehtitoimisto Jorma Teppo Oy Oulusta. Saneeraus ja laajennustyön myötä kappelin huoneistoala kaksinkertaistui. Laajennusosaan tuli mm. vainajien säilytystilat, jäähyväishuone, sakasti sekä aula- ja wc-tilat. Lisäksi kappelisalia laajennettiin ja siirrettiin urut salin etuosaan sekä lisättiin urkuihin yksi äänikerta ja muutettiin kahta äänikertaa. Kappelin tekstiilit "Ahdistuksen ja ristin kautta voittoon" on suunnitellut Suomen Kirkon Sisälähetysseuran Hankintakeskuksesta tekstiilitaiteilija Riitta Ojala.

Esteetön kulku Esteetön kulku
wc wc